του Πάνου Κομματέα


Αυτήν την εβδομάδα ο γνωστός φυσιοθεραπευτής Πάνος Μπρίμπος εξηγεί την διαχρονική χρησιμότητα του μασάζ,μέσα στους αιώνες,ενώ καταρρίπτει και διάφορους "μύθους" που έχουν να κάνουν με το πότε πρέπει να κάνει μασάζ ένας αθλητής(ενεργοποίηση) αλλά και το ότι όλοι έχουν "δικαίωμα" σε αυτό ανεξαρτήτως ηλικίας.

"Όλοι οι αθλητές,ανεξαρτήτου αθλήματος,από τη στιγμή που έχουν μια σχέση καθημερινής ενασχόλησης με το αντικείμενο τους,παράγουν έντονο μυικό έργο και καταπονούν τον οργανισμό τους,το σώμα αλλά και την ψυχική τους ισορροπία.




Μια πανάρχαια μέθοδος για να βοηθήσεις έναν αθλητή να ξεκουραστεί και να προετοιμαστεί για έναν αγώνα ή μια επίπονη προπόνηση είναι το μασάζ,δηλαδή η αθλητική μάλαξη,εφόσον αναφερόμαστε σε αθλητές.


Είναι ένα ιδιαίτερο κομμάτι που πρέπει να είσαι εξειδικευμένος,τόσο στις γνώσεις σου,όσο και στον ψυχολογικό τομέα που παίζει κομβικό ρόλο στην ετοιμασία ενός αθλητή πριν από αγώνα.


Το μασάζ είναι,όπως είπα πριν,μια πολύ παλιά μέθοδος ανακούφισης και ανανέωσης του σώματος μας,σαν ένα φυσικό,στην ουσία,λίφτινγκ!


Οι Ρωμαίοι,τις παλιές εποχές,έκαναν μασάζ πριν ή μετά από αγώνες ή μάχες,όπως επίσης και πριν από αγώνες στο Κολοσσαίο,όπου οι μονομάχοι κατάλωναν μεγάλο μυϊκό και ψυχικό έργο.





Επίσης,οι αρχαίοι Έλληνες πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες,ακολουθούσαν και αυτοί μια από τις αρχαιότερες μεθόδους ξεκούρασης και ανακούφισης του ανθρώπινου σώματος μετά από έντονες δραστηριότητες: το μασάζ.





Το αθλητικό μασάζ,μιας και μιλάμε για αθλητές,θεσμοθετήθηκε για τους εξής,σεβαστούς,λόγους.


Το,εν λόγω,μασάζ γίνεται για να βοηθήσει τον αθλητή να επανέλθει σε μια ομαλή σωματική κατάσταση,ύστερα από μία ή πολλές κουραστικές προπονήσεις ή τραυματισμούς.


Πρόκειται για ένα είδος θεραπείας που βοηθάει τον αθλητή να ανακουφιστεί από το στρες και την ένταση που δημιουργείται στους ιστούς του σώματος κατά τη διάρκεια μιας φυσικής άσκησης.


Μέσα από την έντονη δραστηριότητα της εκάστοτε άσκησης και το μυϊκό έργο που ο αθλητής ασκεί για να βγάλει μια προπόνηση,ο οργανισμός παράγει κάποιες ουσίες καταματικές που πρέπει με άμεσο τρόπο να τις αποβάλλουμε από τον οργανισμό και πιο συγκεκριμένα από τα σημεία του σώματος που αφορά το κάθε άθλημα.

Όταν κάνουμε μάλαξη μετά από μια κουραστική προπόνηση συμβαίνει το εξής:


Εν τω βάθει στρώματα μυϊκών ιστών μαλάζονται χρησιμοποιώντας ποικιλία τεχνικών,που σκοπό έχουν να αποβάλουν το γαλακτικό οξύ που έχει συσσωρευτεί και να θεραπεύσουν τραυματισμούς μαλακών μορίων.

Αυτό είναι το λεγόμενο μασάζ για την αποθεραπεία του αθλητή ή αλλιώς για την απογαλάκτωσή του,σε πιο ειδική ορολογία.





Αυτή η μορφή,λοιπόν,της μάλαξης περιέχει βαθιά,αργά και δυνατά αγγίγματα με σκοπό να πάμε στους μύες εν το βαθεί,να τους χαλαρώσουμε και να διώξουμε ότι κακό έχει μείνει από την παραγωγή του μυϊκού έργου,όπως γαλακτικό οξύ και άλλα καματικά συστατικά.


Πάντα μετά από μια έντονη προπόνηση,το σώμα,αν το πούμε απλά,μικροτραυματίζεται γιατί λειτουργεί "στα κόκκινα".


Συνεπώς υπάρχει πιθανότητα να σπάσουν μερικές ίνες από μια μυϊκή ομάδα ή υπάρχει περίπτωση,τα μαλακά μόρια να υποστούν μια υπερφόρτωση κατά την διάρκεια παραγωγής εντόνου έργου,ρισκάροντας πιθανό τραυματισμό.


Τα μαλακά μόρια αποτελούνται από πολλές μυϊκές ίνες, αυτές από μυϊκά ινίδια κι ιστούς.

Όταν αυτά τα μαλακά μόρια βρεθούν κάτω από μεγάλη πίεση μπορεί να προκαλέσουν κάποιες μικροβλάβες στις μυϊκές ομάδες που έχουν καταπονηθεί κατά την άσκηση.





Γι αυτό,με το μασάζ βοηθάς με προοδευτικό και ασφαλή τρόπο να αποβληθούν κάποια νεκρά κύτταρα που μπορεί να έχουν μείνει στο δέρμα μετά από έντονη άσκηση.


Γίνονται δηλαδή κάποιες προσκολλήσεις των ινών που όμως προκαλούν κόμβους στα σημεία αυτά γνωστές κι ως συμφύσεις.  


Κατά σειρά, αυτό οδηγεί στην εξασθένηση και μη καλή λειτουργία του μυός(δεν γίνεται καλή αιμάτωση όπως πρέπει)κι ακολούθως στη μυϊκή αστάθεια και τον πόνο.


Είναι επακόλουθο να φτάσει μια μυϊκή ομάδα που προπονείται σκληρά,όπως π.χ. στους ποδοσφαιριστές ο δικέφαλος(είναι ο μυς που συμμετέχει σε σουτ,μεγάλες μπαλιές,πάσες,σέντρες) και το ισχίο (από εκεί παίρνεις όλη τη δύναμη να εκτελέσεις μια ενέργεια),στα όρια της.


Στο βόλει μπορεί να είναι οι γάμπες διότι κάνουν πάρα πολλά άλματα με ένταση και συχνότητα.





Το βασικό μας μέλημα είναι να έχουμε ένα μυϊκό σύστημα απαλλαγμένο από "θέματα" που δεν το αφήνουν να αναπλασθεί και να είναι ξεκούραστο για την επόμενη μέρα που θα καταπονηθεί ξανά.


Φυσικά,την απογαλάκτωση με μάλαξη μπορούν να την κάνουν και άτομα που,στην ουσία,μέσα από την δουλειά τους κάνουν κάτι σαν έντονη προπόνηση.


Ένα άτομο που κάνει βαριά εργασία(π.χ. χτίστης,υδραυλικός),ευρισκόμενοι συνέχεια σε καθιστή θέση και μέσα σε στενούς χώρους (π.χ. ταξί,λεωφορείο,ταμίες σε τράπεζες),άτομα σε συνεχή ορθοστασία(π.χ. σερβιτόροι,σεφ,πυροσβέστες,δάσκαλοι χορού,νοικοκυρές),άτομα που είναι για πολλές ώρες σε μια καρέκλα(περίπτερο) εμπίπτουν στις περιπτώσεις της δύσκολης καθημερινότητας που προαναφέραμε.






Βέβαια,σε αυτές τις κατηγορίες,υπάρχει συνήθως κακός βαθμός ενημέρωσης και γνώσης για το θέμα της μάλαξης,που αφαιρεί το δικαίωμα αυτών των ανθρώπων να βιώσουν τις ευεργετικές επιδράσεις της,διότι οι άνθρωποι της βιοπάλης καταπονούν σώμα και ψυχή στον στίβο της ζωής,δίχως να υπάρχει και χρόνος για κάτι επιπρόσθετο.


Για να επανέλθουμε στους αθλητές,υπάρχει ένας μύθος-ταμπού που λέει πως οι αθλητές δεν πρέπει να κάνουν ποτέ μασάζ πριν από αγώνες γιατί θα χαλαρώσουν.


Αυτό αποτελεί μια εντελώς λανθασμένη αντίληψη που επικρατεί σε μεγάλο βαθμό στην Ελλάδα,σε διάφορες βαθμίδες του αθλητισμού,κυρίως του ερασιτεχνικού.


Το μασάζ πριν από τους αγώνες είναι απαραίτητο και λέγεται ενεργοποίηση των αθλητών.


Η ενεργοποίηση βοηθά ψυχικά και σωματικά πολλούς αθλητές να βρεθούν σε μάξιμουμ κατάσταση,ειδικά όταν ο αγώνας που έχουν να καταβάλλουν έχει ιδιαίτερα μεγάλες,σωματικές και ψυχικές απαιτήσεις.





Το αθλητικό μασάζ δεν περιορίζεται μόνο στην πρόληψη και στη θεραπεία των αθλητικών κακώσεων, αλλά μπορεί να βοηθήσει και στην προετοιμασία του αθλητή για τους επόμενους αγώνες, βοηθώντας να κρατήσει το μυϊκό του σύστημα σε πολύ καλή κατάσταση και να φτάσει στο μάξιμουμ της απόδοσης του.


Γι αυτό δεν πρέπει κανένας αθλητής,κυρίως ερασιτέχνης,να μην διστάζει και να μην φοβάται ότι θα αλλοιωθεί η απόδοση του αν κάνει μασάζ,το αντίθετο μάλιστα!


Θα μειωθούν αισθητά οι πιθανότητες μια μυϊκής ενόχλησης στην διάρκεια του αγώνα,διότι ο μυς θα έχει καλύτερη ελαστικότητα και θερμοκρασία με συνέπεια να ζεσταθεί πιο καλά για τις απαιτήσεις του αγώνα.


Ειδικά οι ερασιτέχνες αθλητές,που μπορεί να πηγαίνουν σε αγώνες ή προπονήσεις,αμέσως μετά από έντονη εργασία,επιβάλλεται να κάνουν μασάζ για να θωρακίσουν το σώμα τους καλύτερα,να το ετοιμάσουν αλλά και για να αποκτήσουν θετική ψυχολογία μέσα από την αίσθηση της σωματικής ετοιμότητας.


Όταν χρησιμοποιείται σε συνδυασμό με το ζέσταμα του αθλητή, το αθλητικό μασάζ είναι ευεργετικό για πριν τον αγώνα, είτε για χαλάρωση είτε για διέγερση, βοηθά στην αύξηση της κυκλοφορίας του αίματος αλλά και στη μείωση της μυϊκής και νοητικής έντασης που τυχόν υπάρχει.


Μάλιστα,σε πολλές περιπτώσεις,η μάλαξη,έχει σταθεί σαν σανίδα σωτηρίας αθλητών στα ημίχρονα των αγώνων,απλώς στις ερασιτεχνικές βαθμίδες αθλητισμού και γενικότερα στην Ελλάδα δεν έχουμε ακόμα καταλάβει τη σημασία του.


Σε αυτές τις περιπτώσεις μπορεί να προληφθεί μια μυϊκή ζημιά αλλά και να δοθούν ανάσες ενέργειας στον αθλητή!


Τέλος, το αθλητικό μασάζ μαζί με τις διατάσεις και την παγοθεραπεία, είναι ό,τι καλύτερο αμέσως μετά το τέλος του αγώνα, διότι βοηθά στην μείωση των μυϊκών σπασμών, διώχνει το γαλακτικό οξύ μέσω της λέμφου και προάγει την χαλάρωση και την αποκατάσταση.


Ελπίζω να κατάφερα μέσα από αυτές τις γραμμές να σας έκανα να αλλάξετε οπτική για την αθλητική μάλαξη και να σας παρουσίασα επαρκώς τα οφέλη που έχει στην σωματική ετοιμότητα και την γενικότερη υγεία ενός αθλητή.


Για το τέλος θέλω να καταρρίψω έναν ακόμα μύθο: αυτόν της ηλικίας.




Δεν έχει σημασία αν ένας αθλητής είναι μεγάλος ή μικρός για να κάνει μασάζ,αυτό που ακούμε συχνά "αυτός είναι μικρός δεν έχει ανάγκη".



Το κάθε σώμα έχει την δική του καταπόνηση συνεπώς δεν γίνεται να βάζουμε σε κανέναν ταμπέλες αποκατάστασης,σύμφωνα με το πόσα έτη κουβαλά στην πλάτη.


Αν ο μικρός παίζει φουλ παιχνίδι,90 λεπτών,και είναι παρών σε όλες τις προπονήσεις,σίγουρα έχει ανάγκη από μάλαξη για να διώξει και αυτός πιθανή συσσώρευση γαλακτικού που μπορεί να μεταφραστεί αργότερα σε τραυματισμούς.


Επίσης το μυϊκό σύστημα ενός μικρού αθλητή δεν έχει,ακόμα,την υποδομή για να αντέξει την χρόνια προπόνηση,συνεπώς χρειάζεται και εκείνος ιδιαίτερη φροντίδα.


Μπορούμε,λοιπόν,όλοι μαζί να βάλουμε ένα λιθαράκι και να γίνουμε όλοι μας πιο προσεκτικοί σε κομβικά θέματα,όπως αυτά που ανέπτυξα πρωτύτερα και να είμαστε γενικά πιο ανοιχτοί και με σωστή νοοτροπία σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με τη σωματική μας υγεία."




Respect Caffe


 
Top