του Παναγιώτη Σαριμπάλογλου

Συμβουλές που μπορούν να βοηθήσουν σε σημαντικό βαθμό, τον ερασιτέχνη ποδοσφαιριστή πριν απο κάποιο σημαντικό αγώνα (είτε βαθμολογικής σημασίας ή νοκ-άουτ), για να μπορέσει να ανταπεξέλθει, δίνει ο έμπειρος προπονητής ποδοσφαίρου Βαγγέλης Κώττος.

Πέντε συμβουλές πριν τον αγώνα

Σκέφτεστε ότι πλησιάζει η ώρα για τα μπαράζ και ξαφνικά ιδρώνετε και σφίγγει το στομάχι σας; Αισθάνεστε νευρικοί και αγχωμένοι;

Κάποιοι αθλητές νιώθουν αυτά τα σημάδια και τα βλέπουν ως αρνητικά και επισφαλή.

Μάθετε πώς να προετοιμάζεστε καλύτερα για τους αγώνες που σας φέρνουν άγχος έτσι ώστε να αποδίδεται καλύτερα υπό πίεση.

1o Ελέγξτε πως ερμηνεύετε το άγχος

Φυσικά σημάδια (εφίδρωση, ταχυκαρδία, αίσθημα ότι θέλετε να κατουρήσετε, πανικός) μπορούν να ερμηνευθούν με δυο διαφορετικούς τρόπους και να προκαλέσουν διαφορετικές αντιδράσεις.

Εσείς αποφασίζετε πως θα δείτε αυτά τα συναισθήματα:

Αν δείτε αυτά τα συναισθήματα ως αρνητικά και απειλητικά, αυτό θα βλάψει σαφώς τις επιδόσεις σας και την αυτοπεποίθησή σας.

Αντίθετα δείτε το θετικά όλο αυτό, αυτά τα συναισθήματα είναι μια ένδειξη ότι προετοιμάζεστε για τον αγώνα. Το συναίσθημα δεν είναι το άγχος αλλά ο ενθουσιασμός.

Αποφασίστε ότι η διοργάνωση είναι μια διασκέδαση, μια περιπέτεια και ότι τα νεύρα σας είναι ένα καλό πράγμα που θα σας ενεργοποιήσει και βοηθήσει να κάνετε το καλύτερο δυνατό.

2o Εξασκηθείτε στην αναπνοή σας.

Δώστε έμφαση στην αναπνοή σας ώστε να γίνει πιο επικεντρωμένη, ήρεμη και εστιασμένη. Θα έχετε πάντα αυτή τη τακτική στην «εργαλειοθήκη» σας και θα τη χρησιμοποιείτε όταν τη χρειάζεστε όπου κι αν είστε. Απλά πρέπει να μάθετε πώς να τη χρησιμοποιείτε:

Μετρήστε από μέσα σας, «3,2,1» όταν εισπνέετε και μετά πείτε «ένα». Μετά μετρήστε «1.2.3» όταν εκπνέετε. Μετά πείτε «δυο». Ακολουθήστε την ίδια τακτική εισπνοής-εκπνοής για περίπου 10 φορές. Συνήθως αυτό βοηθάει.
3o Μοιραστείτε τα συναισθήματα σας.

Αποβάλλετε τους φόβους, τις ανησυχίες και τις αμφιβολίες σας.  

Αποφύγετε  τα άτομα που σας μεταδίδουν αρνητική ενέργεια ή σας παίρνουν την δική σας καλή διάθεση. Μοιραστείτε ότι σας απασχολεί με τον προπονητή, τους συναθλητές και τους φίλους σας.




4o Μιλήστε με τον εαυτό σας.

Αφιερώστε λίγα λεπτά στο ώστε να υπενθυμίσετε στον εαυτό σας το λόγο για τον οποίο το κάνετε αυτό και πώς θέλετε να δράσετε. 

Πριν κάνετε οτιδήποτε σημαντικό, υπενθυμίστε στον εαυτό σας τις προθέσεις σας, τους σκοπούς σας και τις προσδοκίες σας από τη διοργάνωση. Δοκιμάστε κάτι όπως αυτό:

«Είμαι τόσο ευγνώμων για την ευκαιρία αυτή. Είμαι έτοιμος να το κάνω.» Μείνετε ήρεμος και χαλαρός. Μόλις το κάνετε θα νιώσετε καλύτερα.

Αντί να αφήσετε το άγχος να σας επηρεάσει μιλήστε στον εαυτό σας, εμψυχώστε τον και θα δείτε ότι θα λειτουργήσει καλά για εσάς.

5o Αποβάλλετε την πίεση.

Χαμογελάστε, αισθανθείτε άνετα και υπενθυμίστε στον εαυτό σας ότι δε χρειάζεται να πάνε όλα τέλεια. Ίσως το μόνο που χρειάζεται είναι να αστειευτείτε λίγο.

Σκεφτείτε πως θα ανταποκριθείτε στις απαιτήσεις της διοργάνωσης και μάθετε να μην εκνευρίζεστε με τα λάθη σας. Αντιμετωπίστε τα με χαμόγελο. 

Μπορείτε να αφήσετε τους άλλους να νομίζουν ότι είστε νευρικοί και αγχωμένοι αλλά εσείς θα τα καταφέρετε. 

Αυτή η τακτική θα ελαφρύνει το κλίμα και θα διώξει τη πίεση μακριά.

Καλή επιτυχία!

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΚΩΤΟΣ / ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟΥ

Respect Caffe


 
Top